• water-drinken

De kracht van water drinken!

In ieder dieetboekje of leefstijladviesprogramma ga je het tegen komen.  Drink iedere dag 1,5 tot 2 liter water.  Je zou denken pff wat veel. Ik zal het je uitleggen waarom water zo’n belangrijke rol speelt voor de mens en het lichaam.

Lichaam

We kunnen meerdere weken overleven zonder voedsel, maar zonder drinken.. das een andere zaak.  Vooral is ons lichaam opgebouwd uit 50 tot 70 % water. Normaal verliezen we per dag tussen de 2 liter en de  2,5 liter water, in de vorm van urine, zweten, uitademen, en neussnuiten. ’s Nachts verliezen we nogmaals één liter water. Samen dus 3,5 liter, buiten de sport om. Wanneer we sporten zweten we meer. Dat moet aangevuld worden aan de hand van vloeibaar en vast voedsel, zodat ons vochtpercentage behouden wordt. Ongeveer 1 liter van dat water halen we per dag uit vast voedsel.

Reinigende functie

Huilen, plassen, zweten, neussnuiten en spijsvertering. Al deze zijn voorbeelden van de reinigende functie die het water in ons lichaam heeft. Wat het lichaam nodig heeft wordt door bloed vervoerd en zo opgenomen in de cellen. Wat er overblijft en dus niet nodig is, wordt naar de uitgang vervoerd door water in de vorm van urine. Water zorgt er ook voor dat je uitwerpselen vochtig genoeg zijn om geen te pijnlijke toiletervaring mee te maken.

Beschermende functie

Water in het lichaam is de bumper die beschermt tegen schokken of stampen van buitenaf. Zonder water zouden wij daar veel gevoeliger voor zijn en ook veel sneller iets breken.

Thermostatische functie

Een heel belangrijke functie van water in ons lichaam is het constant houden van onze lichaamstemperatuur. Onze eigen persoonlijke airco die afgesteld is op 37 graden. Dit wordt bereikt door zweten. We zweten bij een krachtinspanning, in warme plaatsen of wanneer we ziek zijn. Door het zweet wordt ons lichaam afgekoeld langs de buitenkant. Het zweet druipt van je lichaam en verdampt. De warmte die daarvoor nodig is, gaat van je lichaam weg en zo koel je af. Let dus op dat je bij een te groot zweetverlies je zeker op tijd moet bijtanken.

Wat zijn de risico’s bij een tekort aan water?

Vermoeidheid, concentratieverlies, buikpijn, uitdroging, onfrisse adem, prestatieverlies bij sporten… zijn slechts enkele van de symptomen die je kan ervaren bij een gebrek aan water. Na lange periodes water tekort kunnen sommige organen slechter beginnen functioneren. Vanaf 10 procent vochtverlies is er een kans dat je het niet overleeft.

Vermageren

Water doet niet vermageren zoals soms beweerd wordt. Het is wel de belangrijkste drank in ieder dieet omdat bij het drinken ervan geen calorieën in het lichaam komen, wat bij andere dranken wel het geval is. Ook heb je een veel grotere stroom van afvalstoffen wanneer je meer water drinkt. Dit heeft een groot effect op je gewicht of afvalproces.

Advies: drink voldoende water!

 

Artikel van: Frank van Amersfoort personaltrainer bij The Chariot Eibergen

 

Nieuws

  • NIEUW eFIT!

    voor fitheid & vitaliteit én meer beweeglijkheid Fitnesscentrum Roden hee...

    Lees meer
  • Speciaal korting voor jou!

    Lees meer
Meer nieuws
  • VES

    Onze zekerheden

    Als VES sportschool vinden wij het belangrijk dat je je thuis voelt en geven we jou de aandacht die je verdient!

    Lees meer
  • Sfeerimpressie

    Sfeerimpressie

    Kijk en krijg een indruk van Fitnesscentrum Roden.

    Lees meer
  • Zwemles voor kinderen

    Geef je kind op voor zwemles!

    Kleine groepjes, mooie en compacte zwemzaal en deskundige, speelse aanpak van de zwemonderwijzers.

    Lees meer

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.